Sverige sticker ut med sitt unika förhållande till snus, ett alternativ till rökning som är djupt rotat i landets kultur och historia. Trots påtryckningar från internationella aktörer och försök till reglering har det svenska snuset inte bara överlevt; det har utvecklats, anpassat och spridit sig.
Redan under 1800-talet, i samband med den industriella revolutionen, övergick tobakssnusproduktionen från hantverk till industriell tillverkning, vilket gjorde det tillgängligt för massorna. Snusets historia sträcker sig dock ännu längre tillbaka, då det nämns för första gången i svensk skrift redan 1637, i ett gammalt tulldokument. Tobakssnuset har alltså varit en del av Sveriges historia i snart 400 år.
Men för knappt 20 år sedan genomgick det traditionella tobakssnuset en transformation som skulle komma att förändra allt – det blev vitt.
2014: Det vita snuset föds
Året är 2014, 387 år sedan tobakssnuset först nämns i text, och det svenska företaget Winnington AB ställer sig frågan: Vad händer om man tvättar tobaken för att avlägsna färg, lukt och biprodukter?
Resultatet blev Epok, världens första helvita snus, som varken missfärgade tänderna eller doftade och smakade tobak. Produkten innehöll förvisso tobak, men erbjöd en renare och mer diskret upplevelse som tilltalade erfarna snusare likväl nya konsumentgrupper.
Snusningen, som tidigare hade förknippats med manliga brukare och stark tobakssmak, gjorde nu nedslag med en moderniserad image som inkluderade en bredare publik. Den sociala snusetiketten stämplades om på nytt, och det dröjde inte länge innan andra tillverkare gav sig in i matchen för att konkurrera om de nyupplåsta marknadsandelarna.
2018: Det vita snuset blir tobaksfritt
Efter Epoks banbrytande lansering av vitt snus följde en våg av innovation och vidareutveckling. Nästa stora steg kom när vitt snus blev helt tobaksfritt, en förändring som markerades av introduktionen av ZYN – en produkt som helt bröt med traditionen genom att ersätta tobak med växtfibrer.
Därefter breddade märken som VELO, LYFT och LOOP marknaden ytterligare genom att introducera en uppsjö av smaker som aldrig tidigare förknippats med snus. Snuset, som tidigare kretsat kring tobakens nyanser och klassisk lakrits, gick nu att få i smaker av tropiska frukter, cola, fläder – till och med jalapeno och kanel.
Det tobaksfria snuset i Europa
Det tobaksfria snusets introduktion har möjliggjort för den svenska prillan att nå ut till en global marknad och attrahera nya användare. Tidigare har traditionellt snus haft svårt att etablera sig internationellt på grund av strikta lagar och regleringar kring tobaksprodukter. Med det tobaksfria alternativet har dessa hinder minskat, vilket har lett till ökad acceptans och spridning.
Länder som Norge, Schweiz och USA har snabbt blivit betydande marknader för det vita snuset. I USA har försäljningen av vita nikotinpåsar ökat markant; en studie publicerad i Journal of the American Medical Association Network visade att försäljningen steg från cirka 126 miljoner enheter mellan augusti och december 2019 till över 808 miljoner enheter mellan januari och mars 2022. Och ökningen fortsätter stadigt utan några indikationer på att sakta ner.
Det vita snusets framtid
Vi kan konstatera att det vita snuset tagit Sverige med storm och spridit sig ut i Europa med enorm kraft. Men vad väntar runt hörnet?
För det första lär smakutbudet fortsätta växa – vi pratar allt från spännande kryddblandningar till säsongsbaserade smaker som känns igen från cocktails och desserter. Samtidigt ser vi en ökad efterfrågan på produkter med lägre nikotinhalt, där konsumenterna söker en mer anpassad upplevelse. Miljömedvetenheten lär också spela en större roll; tänk biologiskt nedbrytbara påsar och förpackningar som sätter hållbarhet i fokus.
Oavsett vilken riktning snuset tar i framtiden kan vi konstatera att det vita snuset, på sina knappa 20 år, sannolikt har nått ut till fler människor än vad tobakssnuset gjort under sin flera hundra år långa historia.